Bild för inlägget Roslagsbanan – då, nu och framåt

Roslagsbanan – då, nu och framåt

Stommen i Stockholm Nordost

En viktig del av regionens kollektivtrafik

I dag hanterar Roslagsbanan cirka fem procent av det totala kollektivtrafikresandet i Stockholmsregionen. Banan består av tre linjer – Kårsta (Vallentuna), Österskär (Österåker) och Näsby park (Täby) – som tillsammans omfattar 65 kilometer och 39 stationer. Den senaste stationen, Arninge, invigdes 2021.

Regionen beslutade om en stor upprustning 2007. Sedan dess har 22 kilometer dubbelspår byggts, övergångar säkrats, en ny depå öppnats i Vallentuna (Molnby, 2018) och nya fordon tagits i bruk 2023.

Cityförlängningen

Nästa steg i utvecklingen är förlängningen till city, med fyra kilometer spår, mestadels i tunnel, och två nya stationer vid Odenplan och T-centralen. Med denna satsning beräknas Roslagsbanan kunna hantera upp till 150 000 resenärer år 2040.

Restiderna till centrala Stockholm förkortas markant. Till exempel kan resan från Täby till T-centralen minska från 33 minuter till 20 minuter, en tidsvinst på 13 minuter. För hela nordostsektorn innebär detta bättre tillgänglighet till arbetsmarknaden och en avlastning av dagens hårt belastade kollektivtrafiksystem.

Förlängningen till Arlanda

En robust och redundant kollektivtrafikförbindelse till Arlanda saknas i dag. Roslagsbanan kan bli lösningen. Med cirka tio kilometer nya spår och två nya stationer kan banan förlängas till flygplatsen. För Täby skulle restiden minska från 65 minuter (med byte) till cirka 30 minuter. För Vallentuna skulle restiden minska från 53 minuter till 15 minuter.

En förlängning till Arlanda avlastar befintliga system, skapar nya kopplingar mellan Stockholm och Uppsala och förbättrar de lokala resmöjligheterna inom flygplatsområdet. För Norrtälje behövs direkta bussförbindelser som komplement.

Detta vill Stockholm Nordost ska hända

– Fullfölj och slutför de kapacitetsstärkande åtgärderna på Roslagsbanan avseende dubbelspår, fordon, elkraft och depå, i enlighet med åtgärdsvalsstudien.
– Säkra direktbussförbindelse mellan Norrtälje och Arlanda.
– Förbättra bussförbindelserna för övriga kommuner i Nordost till och från Arlanda.
– Genomför utbyggnad i enlighet med överenskommelsen i Sverigeförhandlingen avseende Roslagsbanan till city.

Framåt i tiden

Roslagsbanan har utvecklats från att vara hotad av nedläggning till att bli en central del av Stockholmsregionens framtida kollektivtrafik. Med cityförlängningen och en framtida förlängning till Arlanda kan banan fortsätta att bidra till tillväxt, tillgänglighet och hållbar utveckling i hela regionen.

Stockholm Nordost är ett frivilligt, politiskt drivet samarbete mellan kommunerna Danderyd, Norrtälje, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker. Tillsammans tar vi ansvar för att skapa förutsättningar för utvecklingen i Stockholmsregionen som en ledande tillväxt- och kunskapsregion, till nytta för invånare och näringsliv.

#infrastruktur #stockholmnordost #roslagsbanantillarlanda

PDF Folder om Roslagsbanan

An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded. Reload 🗙